Moscow
Tokyo
Sofia
London
New York
 

Нова звезда на ИТ хоризонта

Snapchat може да се превърне в поредната могъща технологична корпорация

Александър Александров, 15 Май 2017 07:21 Увеличи текста Намали текста

Собствеността на много от популярните днес онлайн услуги и приложения може да бъде проследена до пет компании. Microsoft притежава Windows, Skype, търсачката Bing, социалната мрежа LinkedIn, очилата HoloLens, фамилията системи за управление на бизнеса MS Dynamics, гейм конзолите Xbox и популярната игра Minecraft. Google е собственик на YouTube, пощата Gmail, картографските услуги Google Maps и Google Earth, браузъра Chrome, автономни автомобили, мобилната платформа Android и екосистемата около нея. Facebook, от своя страна, придоби шлемовете за виртуална реалност Oculus и държи три от най-популярните чат месинджъри Instagram, Messenger и WhatsApp. Apple е създател на фамилията компютри Mac, iTunes, Apple Music, смартфоните iPhone, таблетите iPad и цялата екосистема от приложения около тях. А Amazon притежава фамилията устройства Kindle и Kindle Fire, облачната платформа Amazon Cloud Services, платежната система Amazon Payments, сайта за гейм стрийминг Twitch, домашния асистент Echo и какво ли още не.

Ако добавим гигантът за електронни аукциони eBay заедно с PayPal, китайския конгломерат Alibaba и може би операторът Verizon, който наскоро придоби активите на Yahoo и AOL, виждаме, че голяма част от технологичните услуги са концентрирани в няколко основни играча.

Парадоксално е, но въпреки динамичното развитие на технологичния сектор, много трудно нова компания достига до пазарна капитализация и влияние, измеримо със споменатите по-горе. Напоследък това се опитва да направят няколко фирми от новия сегмент на т.нар. „икономика на споделянето“ (sharing economy) като Uber и Airbnb, но те все още са далеч от възможността да се мерят с Goolge, Facebook и компания.

Затова и когато в началото на март стартъпът Snap, собственик на чат приложението Snapchat, осъществи своето първично публично предлагане на акции (IPO), то съвсем логично привлече вниманието на ИТ бранша. Въпросителните около листването бяха много: ще успее ли дружеството да набере търсения капитал, ще опровергае ли слуховете за нов „dot com” балон и най-вече - ще видим ли зараждането на нов гигант в този сегмент? И макар все още да е рано за категорични отговори, повечето анализатори са на мнение, че листването е преминало успешно и вече се определя като най-голямото технологично IPO през последните години – от първичното публично предлагане на Facebook през 2012 г. насам.



Повече четете в бр. 73 стр. 98 на сп. "Икономика"
Принтирай